Læring digital

Fleksibilitet i læringen i det 21. århundrede

Der er et stigende antal af ​​e-learning systemer – sandsynligvis betydeligt baseret på brugernes krav til moderne læring og derigennem fleksibiliteten i læringen. E-learning tilbyder nemlig fleksibilitet og mere innovative måder at støtte og muliggøre læring og undervisning. Et e-learning system kan bedst defineres som en samling af teknologiske værktøjer til at forbedre læringen, bl.a. ved at forbinde den lærende med andre mennesker og digitale ressourcer, der understøtter deres læringsbehov.

Begreber som fjernundervisning, synliggøre især fordelene ved et e-learning system. Nogle af ulemperne, der tidligere har præget almindelig undervisning, som fx afstand til uddannelse og sociale adfærdsvanskeligheder, er blevet fjernet. E-learning har fuldstændig ændret vores måde at uddanne os på, samt gjort det nemmere og mere tilgængeligt – så alle kan være med og opnå sit fulde potentiale.

E-learning har skabt et samspil mellem læring og hverdagslivet, derfor indgår e-learning i stigende grad i alle aspekter af livet. Ofte er det små hverdagsting, vi skal lære, som at bage en ny kage eller slibe et gulv, andre gange er det større projekter, som at lære at lave en hjemmeside eller tilegne sig viden om en ny tendens indenfor ens fagområde. Men fælles for dette er, at det kan beskrives som uformel e-learning.

Hvor er formel e-learning så? Det er når læringen systematiseres for os, som vi kender det fra et e-learning system. Begge dele er nødvendige for os, for vi har både brug for uddannelse og udvikling gennem interaktion med andre mennesker.

I det 21. århundrede har vi bedre muligheder for at udvikle os end nogensinde før. Ofte kræver det ganske få klik at finde ny information – og vi kan gøre det, når vi har lyst og tid, samt uanset hvor vi er, fordi vi altid har mobilen lige ved hånden.



Comments