Bil

Hvem Laver de Bedste Biler i 2019?

Der er noget paradoksalt over den måde vi opfører os på, når vi bliver givet en masse muligheder. Når det bliver tilpas uoverskueligt, så lukker vi i, og vælger på baggrund af noget irrationelt. Måske vælger vi det samme produkt, eller den samme tilgang, som vi altid har gjort. Eller måske vælger vi det første og bedste vi finder.

Der er faktisk lavet undersøgelser på den baggrund. Specielt i USA, hvor forbrugerne har uendeligt mange produkter at vælge imellem, er den paradoksale effekt let at måle. Hvis du træder ind i et amerikansk supermarked, så kan du gå hen til en flere meter lang hylde, der har et sted imellem 50 og 100 forskellige mærker og typer af ketchup. Nogle vil sige, at dette er en fantastisk udvikling. Et tegn på, hvor meget kapitalismen og det frie marked har gjort for forbrugerne. At have flere muligheder da være en god ting, for den enkelte forbruger, ikke? Så kan dem, der foretrækker mere eddike-smag i deres ketchup få den slags ketchup, og dem der foretrækker mere sødme, kan vælge den ketchup. Alle kan få det, der passer til lige præcis dem!

Men undersøgelserne har vist, at vi mennesker ikke helt er bygget til at håndtere så stort et udvalg. Vi mister simpelthen overblikket. Hvis der var 5 forskellige slags ketchup, så kunne vi måske overskue det. Så kunne vi læse lidt på hver enkelt etiket, og vurdere hvilken der havde bedst chance for at passe til vores individuelle smag. Eller måske endda prøve dem én ad gangen, ind til vi vidste hvad vi foretrak. Men når der er 50 forskellige at vælge imellem, så slår den tilgang simpelthen fra. Vi kan da ikke læse 50 forskellige etiketter, og vil have glemt hvordan den første smager, før vi er halvvejs igennem. Og så ender vi med slet ikke at lægge nogle kræfter i valget, og følger bare mavefornemmelsen. Den bliver aldrig udfordret, og vi ender ofte med et dårligere valg, end hvis udvalget kun havde været på 5-6 forskellige muligheder.

Da jeg for nyligt stod og kiggede på brugte biler gik det op for mig, at det var samme problem. Der var simpelthen for mange forskellige biler at vælge imellem, og jeg var fristet til bare at lukke øjnene og pege på en tilfældig model. Bare den passede ind i min carport, så skulle det nok gå, tænkte jeg. Men heldigvis fangede jeg mig selv i det tankemønster, og det gik op for mig, at det var en irrationel tilgang til at købe en bil på. Hvis det var for uoverskueligt at skulle vælge imellem alle de hundredvis af forskellige bilmodeller, så måtte jeg jo bare skære mulighederne ned. Først skar jeg de biler væk, der ikke ville kunne passe ind i carporten. Så valgte jeg det bilmærke, jeg havde bedst erfaringer med. Og så kiggede jeg på de 5 mest populære biler af det mærke. Hurtigt, simpelt og effektivt!



Comments