Virksomheder er på Digital Fremmarch

Den digitale revolution vil ingen ende tage: tingene bliver mere og mere digitale, og der er fart over feltet som aldrig før. Vores biler er begyndt at blive intelligente, og nogle af dem kan endda køre helt af sig selv. Termostaten kan justeres fra mobiltelefonen, og lyset og låsen klarer selv deres arbejde, når man er i nærheden af sit hjem. Men det er ikke kun de private, der nyder godt af de nye teknologiske muligheder: virksomhederne er i høj grad også positive overfor det digitale.

Det er i særdeleshed de danske virksomheder, der har formået at tage de nye ting til sig, og det skaber i høj grad en konkurrence fordel. Måske det skyldes, at vi er et lille land, og derfor må konkurrere ved at være kloge, fremfor at kaste en masse ressourcer efter problemerne. Den danske mentalitet er, at vi kan komme længere, hvis vi tænker os om, og tager den bedste rute, fremfor bare at marchere derud ad, og håbe vi kan håndtere tingene når de kommer op. Teknologi er en måde, for selv mindre virksomheder, at planlægge ned i mindste detalje, og overhale giganterne indenom.

Det er stort set alt, der kan automatiseres i de danske virksomheder i dag. Vi snakker lageroptælling, elektronisk fakturahåndtering og endda personificerede email til kunderne. Alt ligger i et digitalt system, der håndterer alle forandringerne i virksomheden og den verden den ligger i, og der dannes konstant nye forbindelser og opdages nye muligheder. Danmark er blevet et verdenscenter for Big Data: en slags digitale guldgravere, der formår at finde hovede og hale i den store mængde information vi i dag er i stand til at indsamle og lave beregninger på. Det fører til optimeringer, der når de lægges sammen, fører til besparelser og optimeringer i produktionen. Når man lægger alt det sammen, så slår det i rigtigt mange tilfælde den gammeldags metode med, at have høj startkapital: nu kan David for alvor vinde over Goliath, og det hele er til at få fat på, med blot et par klik med computermusen.

Danmark har altid været fremme i skoene, når det kommer til, at tage ny teknologi til sig. Nogle gange har vi brændt fingrene, ved at være lidt for hurtigt ude, men det betyder ofte at vi lærer noget i processen, og står endnu bedre næste gang. Det er den evige danske optimisme, der har betydet, at vi står så stærkt på den internationale markedsplads i dag: vi er ikke bange for at fejle, for vi ved, at det er en del af den moderne måde at føre forretning på. Teknologien er altså ikke kun med til, at styrke de eksisterende strategier, men har åbnet op for – og direkte inspireret – nye måder at tænke forretning og strategi.